Projekt edukacyjny „Czy wiecie dlaczego” w grupie IV przedszkolnej

W II półroczu kontynuowałam w grupie IV projekt edukacyjny „Czy wiecie dlaczego?”, którego celem było zwiększenie aktywności, samodzielności i kreatywności dzieci o różnych potrzebach psychofizycznych, pogłębienie ich zainteresowań, nabywanie poczucia własnej wartości, uczenie wspólnego rozwiązywania problemów, podziału pracy w zespole i skutecznego porozumiewania się ze sobą.

W ramach projektu od stycznia do maja 2023r. zrealizowano 4 zagadnienia ujęte w postaci pytań, na które dzieci szukały odpowiedzi.

„Czy wiecie dlaczego warto wierzyć w swoje możliwości?” (3 – 30. 01.2023r.)

Realizację rozpoczęto od wyjaśnienia dzieciom, co to znaczy wierzyć w swoje możliwości. Dzieci przedstawiły sytuacje, podczas których chętnie wykonywały różne czynności i takie sytuacje, których nie lubiły. Zastanawiały się nad przyczynami niechęci do pewnych działań. Dużo uwagi poświęciły zainteresowaniom i tak zrodził się pomysł, aby podzielić się tym na forum grupy. Codziennie kto inny przynosił z domu zabawki, sprzęt, a nawet ubiór   i prezentował to, co lubi robić. Dzieci mówiły zarówno o „pasji” do baletu, piłki nożnej, poznawania kosmosu, fotografii, rysowania, jak i o kolekcjach różnych przedmiotów np. spinnerów, dinozaurów, laleczek, pluszaków, puzzli, opasek na włosy, samochodzików. Najważniejsze jednak, że chętnie prezentowały je przed kolegami. Aby nabrać większej pewności siebie wzięły udział w spotkaniu prowadzonym przez studentki Akademii Humanistyczno – Ekonomicznej w Łodzi p. Annę Spors i p. Sarę Ziarnik na temat „Dlaczego warto myśleć pozytywnie”. Przedszkolaki nie tylko poznały to określenie, ale również wskazały sposoby pomocy innym, w miarę oczywiście swoich możliwości. Następnie wzięły udział w serii zabaw wspomagających kształtowanie własnej wartości, dzięki czemu nabrały większej pewności siebie.

„Czy wiecie, dlaczego barwy są ważne w przyrodzie?” (16.02. – 30.03. 2023r.)

Pytanie zrodziło się podczas utrwalania barw podstawowych i pochodnych oraz zabaw badawczych z wykorzystaniem farb plakatowych i akwarelowych. Dzieci chętnie mieszały kolory, tworząc w ten sposób różne barwy i ich odcienie. Szukały skojarzeń do świata roślin i zwierząt. W oparciu o literaturę dziecięcą poznały znaczenie barw w przyrodzie, przyswoiły sobie określenia: „barwa ochronna”, barwa ostrzegawcza”. Poznały zwierzęta, które przybierają takie barwy. Pogłębiło to zainteresowanie światem zwierząt, szukaniem informacji w książkach i internecie, oczywiście przy wsparciu nauczyciela. Dzieci wypowiadały się na temat ulubionego koloru. Poznały wpływ barw na samopoczucie człowieka, doświadczały wpływu barw zimnych i ciepłych. Efekty realizacji tego zagadnienia widoczne były w pracach plastycznych. Dzieci trafniej dobierały kolory, a nawet uzasadniały ich dobór.

„Czy wiecie dlaczego warto ze sobą współpracować?” (4 – 18.04.2023r.)

Zagadnienie to realizowane było we współpracy z grupą III. Z jej ramienia czuwała nad tym p. Ewelina Lipiecka. Wspólnie ustalono rodzaj i przebieg wspólnych spotkań. Rozpoczęło je wielkanocne kodowanie, podczas którego dzieci łączyły się w pary, po jednym dziecku  z każdej grupy i wspólnie planowały oraz zaznaczały drogę do pisanki i zajączka. Chętnie wypowiadały się na temat wspólnej pracy. Przedszkolaki pamiętały o sobie podczas spotkania wielkanocnego przygotowując kolorową pisankę dla kolegi z sąsiedniej grupy i składając mu życzenia świąteczne. Wspólnie obchodziły „Międzynarodowy Dzień Dzieci Ulicy”, wzbogacając wiedzę na temat swoich praw i współpracując ze sobą podczas tworzenia  gazetki tematycznej. Pracowały w większym zespole podczas omawiania opowiadania „Przygoda ołówka” i układania ufoludka z różnych materiałów plastycznych. Wspólnie ustosunkowały się do sytuacji wychowawczych przedstawionych na obrazkach, wskazywały ich przyczyny i sposoby pomocy koledze. Dzięki wspólnym działaniom zdobyły nowe doświadczenia wykraczające poza grupę przedszkolną. Zrozumiały, że współpraca pozwala wzbogacić wiedzę i umiejętności, spojrzeć na pewne sytuacje z zupełnie innej perspektywy, lepiej zrozumieć omawiane zagadnienia. Poza tym przynosi mnóstwo radości i zadowolenia z możliwości pokazania swoich umiejętności oraz dzielenia się wiedzą i doświadczeniem.

„Czy wiecie dlaczego warto mieć marzenia?” (12.05 – 2.06.2023r.)

Dzieci chętnie wypowiadały się na temat swoich marzeń. Dostrzegały, że ich marzenia są różne i często wynikają z sytuacji w której każdy się znajduje oraz z przeżytych doświadczeń. Dla niektórych dzieci ważne było, aby dobrze grać w piłkę, dla innych, aby móc zjeść owoce cytrusowe, które je uczulają, dla jeszcze innych, aby pojechać do babci, bo dawno jej nie widziały. W trakcie obchodów „Dnia piżamy” w dniu 19 maja 2023r. poznały marzenia dzieci chorych na raka. Zrozumiały, że być zdrowym to także bardzo ważne marzenie. Wsparły dzieci w dążeniu do zdrowia układając duże serce z małych, wykonanych przez siebie serduszek. Praca dzieci widnieje na przedszkolnym facebooku. Podczas obchodów „Dnia Dziecka” poznały potrzeby dzieci z różnych stron świata i uwzględniły je przy układaniu życzeń dla rówieśników. Uświadomiły sobie, że warto mieć marzenia, bo dzięki nim możemy choć na chwilę znaleźć się w innym, lepszym świecie. Zrozumiały także, że nie wszystkie marzenia są realne do spełnienia oraz to, że nawet bardzo małe marzenia potrafią sprawić ogromną radość.

Poruszane w projekcie zagadnienia często wykraczały poza program wychowania przedszkolnego, wynikały jednak z zainteresowań dzieci i pogłębiały się wraz z odkrywaniem nowych treści. Zauważalna była chęć zdobywania wiedzy i nie poprzestawania tylko na tym co zostało odkryte. Dobrze rokuje to na przyszłość.

>>zobacz zdjęcia<<

 

Izabela Baraniak