Podsumowanie projektu „Savoire vivre przedszkolaka” w grupie I i IV

W II półroczu w grupie I i IV realizowany był autorski projekt edukacyjny „Savoir vivre przedszkolaka”, który wynikał z pogłębionej analizy funkcjonowania dzieci w obu grupach przedszkolnych. Głównym celem projektu było kształtowanie u dzieci umiejętności właściwego zachowania się w grupie dziecięcej i szerszej społeczności oraz podniesienie ich kultury osobistej. 
 

Projekt był realizowany w oparciu o tematy kompleksowe i scenariusze zajęć, opiewające wokół tematyki:
– wyglądu, prezencji, właściwego ubioru dzieci,
– komunikacji, z zachowaniem szacunku do drugiej osoby,
– przestrzegania oczekiwanych kulturowo zachowań w danej sytuacji i miejscu,
– nakrywania, podawania do stołu i jedzenia,
– zachowania porządku wokół siebie,
– wzmocnienia wiary we własne umiejętności.
Częstotliwość zajęć i sposób ich prowadzenia dostosowano do każdej grupy indywidualnie w zależności od potrzeb.
W grupie I skupiono się na zrozumieniu zwrotów grzecznościowych i wpojeniu dzieciom nawyku stosowania takich pojęć jak: dziękuję, proszę, przepraszam, dzień dobry, do widzenia. Codzienna praca z dziećmi nastawiona była m.in. na utrwalanie dobrych manier przy stole – właściwe siedzenie, zwracanie uwagi na używanie widelca, zamiast jedzenia palcami. Ponadto dzieci uczyły się nakrywania do stołu (talerzyki, szklanki, sztućce, chusteczki), zapraszania gości na przyjęcie, prowadzenia dialogu przy stole, sprzątania po przyjęciu. Maluchy dowiedziały się także, jak należy stosownie ubierać się w zależności od sytuacji, na przyjęcie oraz udając się do różnych odwiedzanych miejsc. Przeprowadzono zajęcia mające na celu uświadomienie dzieciom właściwe zachowanie się w miejscach kultury takich jak: muzeum, teatr. Skupiono się na dbaniu o higienę osobistą oraz zwrócono szczególną uwagę na kształtowanie umiejętności kulturalnego komunikowania się i okazywania szacunku innym osobom. Dzięki wspólnemu świętowaniu urodzin, dzieci miały okazję nauczyć się składania miłych życzeń. Zaplanowana jest kontynuacja projektu w kolejnym roku szkolnym wśród dzieci 4-5 letnich.
W grupie IV najwięcej uwagi poświęcono zajęciom dotyczącym właściwego zachowania się w różnych sytuacjach i miejscach, dbania o wygląd osobisty i kulturę spożywania posiłków oraz uczącym szacunku dla drugiej osoby i wytworów jej pracy. Wprowadzono dodatkowe, atrakcyjne zajęcia, cieszące się dużym zainteresowaniem ze strony dzieci. Zaliczyć można do nich naukę mycia zębów z wróżką Zębonią i zdobycie dyplomu pięknego uśmiechu, przygotowanie „Teatrzyku na stole” z wykorzystaniem sztućców i zaprezentowanie go młodszym kolegom, samodzielne nalewanie zupy do talerza, jedzenie widelcem i nożem, korzystanie z serwetek podczas posiłków, wykonanie pracy plastycznej „Drzewo magicznych słów” i umieszczenie jej w holu przedszkola, zachęcając innych do używania zwrotów grzecznościowych, wczuwanie się w rolę współgospodarza spotkań i uroczystości, poprzez wspólne przygotowanie wystroju sali, organizowanie różnych wyjść do miejsc użyteczności publicznej (np. biblioteki, Centrum Aktywizacji Osób Starszych i Niepełnosprawnych, sklepu, na pocztę, do galerii „Labirynt”, MDK, zakładu „Sanita”). W grupie IV projekt realizowano we współpracy z p. Joanną Górą.
Obie grupy dwa razy uczestniczyły we wspólnych zajęciach edukacyjnych. Podczas spotkania w dniu 7.04.2023 dzieci zaprezentowały umiejętność prawidłowego nakrywania do stołu i właściwego zachowania się podczas posiłku, a w dniu 16 czerwca 2023 wzięły udział w quizie wiedzy o savoir vivre. Obie grupy wykonały „Kwiatek dobrych manier’, zamieszczając na płatkach zapamiętane zasady dobrego wychowania. Zwieńczeniem projektu było zdobycie słodkiego pucharu „Małego Mistrza dobrych manier”.
W obu grupach zauważono znaczną poprawę w zakresie przestrzegania obowiązujących zasad. Dzieci wykonują skierowane do nich prośby i polecenia. Rozumieją znaczenie zwrotów grzecznościowych i stosują je w określonych sytuacjach. Coraz bardziej przestrzegają zasad kulturalnego zachowania się przy stole i dbają o swój wygląd. Kulturalnie zachowują się w miejscach publicznych. Wzmocniła się wiara dzieci w swoje możliwości. Zwiększył się zasób wiedzy dotyczący wprowadzanych tematów. Dzieci starsze chętnie współdziałają w zespole, dbając o pozytywne, wzajemne relacje. Potrafią same rozwiązać drobne konflikty. Zauważają to również rodzice, o czym informowali podczas rozmów indywidualnych i spotkań. Mamy nadzieję, że dzięki powyższym działaniom zaszczepiłyśmy w dzieciach chęć poznawania zasad savoir vivre i wprowadzania ich w życie.
 
Izabela Baraniak i Wioletta Lewandowska