Wybieram szkołę. Wybieram zawód

31 października 2018 r. uczniowie klas III a i III b wzięli udział w spotkaniu z doradcą zawodowym ZPPP w Pile p. Anną Oleszczyk.  Spotkanie poruszało tematykę  planowania przyszłości edukacyjno-zawodowej. Młodzież podczas zajęć dowiedziała  się,  co w istotny sposób wpływa na wybór dalszego kierunku edukacji. Są to: zainteresowania, zdolności, osobowość, wartości w pracy. Uczniowie z zainteresowaniem uczestniczyli w zajęciach, a  poruszona na zajęciach problematyka z pewnością ułatwi im już wkrótce dokonanie właściwych wyborów dalszych ścieżek kształcenia.

p. Paulina Zielińska-pedagog

IV B na sprzątaniu cmentarza

W dniu dzisiejszym klasa 4B wybrała się posprzątać jeden z pilskich cmentarzy, znajdujący się przy al. Powstańców Wielkopolskich. Pogoda sprzyjała, atmosfera była bardzo pozytywna, to i sprzątanie poszło bardzo dobrze. W kilkanaście minut uzbieraliśmy 15 worków 10l. Mieszkańcom Piły przebywającym na  cmentarzu akcja bardzo się podobała. O klasie i jej postawie wyrażali się bardzo ciepło. Z pewnością akcję będziemy powtarzać.

PMT

>> zobacz zdjęcia <<

Między nami kobietkami

W środę 30.10.2018r. dziewczęta z  klas szóstych wzięły udział w spotkaniu   z wykwalifikowaną prelegentką p. Moniką Ławnicką. Spotkanie odbyło się pod hasłem „Między nami kobietkami” i dotyczyło przemian i problemów wieku  dojrzewania. Temat spotkania spotkał się ze sporym zainteresowaniem, dziewczęta prosiły o wyjaśnienie niejasnych dla nich kwestii. Na zakończenie zajęć wszystkie uczestniczki otrzymały  w prezencie specjalny zestaw edukacyjny.

p. Paulina Zielińska-pedagog

IV miejsce w Polsce

Miło donieść, że pan Paweł Bęben, nauczyciel matematyki i gry w szachy w SP 5 zajął IV miejsce w Mistrzostwach Polski Sędziów Szachowych w grze błyskawicznej.

28 października pan Paweł wziął udział w Mistrzostwach Polski Sędziów Szachowych w grze błyskawicznej, które odbyły się w Nakle nad Notecią. Turniej trwał 9 rund i grany był tempem błyskawicznym, czyli 3 minuty na partię z dodatkiem 2 sekundy za wykonany ruch. Trzeba było wykazać się nie lada refleksem (refleksem szachisty :)), by nie przegrać partii na czas. W trzeciej rundzie udało mu się pokonać późniejszego zwycięzcę turnieju! Do ósmej rundy był na drugim miejscu, ale niestety w ostatniej rundzie zmęczenie dało mu się we znaki i przegrał, ostatecznie zajmując IV miejsce.

                                                                                                                                        >>zobacz zdjęcie<<

 

Świat Młodych Badaczy

24 października jedna z sal lekcyjnych zamieniła się w prawdziwe laboratorium. W ramach projektu firmy Henkel „Świat Młodych Badaczy” w klasie 2 b zostały przeprowadzone przez edukatorów organizacji Nauka Jest Fajna 90 – minutowe warsztaty. Dzieci wykonywały eksperymenty badawcze. Musiały między innymi podołać samodzielnemu odmierzaniu i mieszaniu potrzebnych składników, następnie omówić wyniki przeprowadzonych eksperymentów. Pierwszy eksperyment polegał na zbadaniu co klei, a co nie. Następnie, dodając do menzurek kroplę jodyny, dzieci sprawdzały, czy w kleju jest skrobia . Najwięcej radości sprawiło im samodzielne wykonanie kleju według podanej instrukcji przez Panią prowadzącą. Pod koniec zajęć uczniowie otrzymali książeczkę o tym, w jaki sposób można badać i eksperymentować w domu. Niektórzy zapowiedzieli już wykonanie takich doświadczeń jak spadające jajka, miękkie jajko, wytwarzanie skrobii z ziemniaków czy zbadanie jak duża jest powierzchnia naszej skóry.    

Dzieci zachęcone przez Panie edukatorki na pewno będą na co dzień korzystać ze zdobytej wiedzy.i eksperymentować w domu. Po zakończonych warsztatach uczniowie podziękowali Paniom za wspaniałe zajęcia, nie mogąc się doczekać kolejnego spotkania.

                                                                                                                                                              Danuta Dobrowolska

 >>zobacz zdjęcia<<

 

Daj szansę

Szkolny Samorząd Uczniowski ogłosił akcję zbiórki karmy dla zwierząt ze schroniska w Pile. Cała społeczność uczniowska zaangażowała się całym sercem w ogłoszoną akcję. Zebrano około 350 kg karmy, którą uczniowie autokarami pod opieką nauczycieli osobiście dostarczyli do schroniska współpracującego z Fundacją ,,DAJ SZANSĘ’. Podczas pobytu w schronisku uczniowie mieli możliwość bliższego kontaktu ze zwierzętami, poprzez wspólną zabawę i spacer. Nasi czworonożni przyjaciele bardzo cieszyli się z wspólnie spędzonych chwil z dziećmi, ale nastąpił czas pożegnania i powrotu do szkoły.

                                                                                                                                                                                   Lucyna Kozera

>>zobacz zdjęcia>>

Skąd się bierze mleko w kartonie?

W ramach realizacji programu „Mleko i przetwory mleczne w szkole” uczniowie klasy I c wzięli udział w zajęciach „Każde dziecko wie, skąd mleko w kartonie bierze się”. Zajęcia były bardzo urozmaicone. Zaczęły się od poznania krowy Melanii, która ukryła się w klasie, oraz wyjaśnienia, skąd bierze się mleko w kartonie. Dzieci poznały wartości odżywcze mleka i wiedzą, jak ważne jest spożywanie mleka. Mogły też wziąć udział w konkursie, w którym poprzez zmysł smaku musiały odgadnąć jeden z produktów mlecznych. Na podsumowanie zajęć uczniowie przygotowali jogurty owocowe – truskawkowy, bananowy i malinowy. Wszystkie bardzo im smakowały, największym jednak powodzeniem cieszył się jogurt bananowy!

                                                                                                                                                                        Agnieszka Skrypak-Schiller

>>zobacz zdjęcia<<

 

Warto wiedzieć, co w prawie piszczy…

24 października 2018 r. uczniowie klas V i VI spotkali się w szkole na holu I piętra z pracownikami Komendy Powiatowej Policji  w Pile. Policjanci sierż. sztab. Jędrzej Panglisz i  mł. asp. Olimpia Kubińska  przybliżyli zebranym zagadnienie odpowiedzialności prawnej nieletnich. Uczniowie dowiedzieli się czego nie należy robić zarówno w świecie realnym jak i wirtualnym oraz jakie konsekwencje mogą ponieść dzieci  i ich rodzice, gdy ich zachowanie przekroczy granice wynikające z ogólnie przyjętych norm i zasad życia społecznego. Zebrani uczniowie aktywnie uczestniczyli w zajęciach, zadawali pytania, a policjanci z sekcji profilaktyki społecznej chętnie na nie odpowiadali i przestrzegali przed konsekwencjami niewłaściwych zachowań.

Spotkanie zorganizowała p. Paulina Zielińska – pedagog szkolny.

>> zobacz zdjęcia <<

Na tropie jesieni

W ramach rozwijania kompetencji czytelniczych i projektu edukacyjnego „Przyroda wokół nas” uczniowie klasy I b wzięli udział w imprezie czytelniczej pod hasłem „Tropy jesieni”. Gościem klasy była mama jednego z uczniów Pani Paulina Podwysocka, która przeczytała dzieciom książkę M. Przewoźniaka „Agatka na tropie jesieni”. Pierwszaki z zainteresowaniem wysłuchały opowieści. Potem „śpiewająco” odpowiadały na pytania dotyczące tekstu. Dzięki temu zapamiętają, jakie są charakterystyczne cechy tej pory roku i jakie „dary” niesie jesień. W nagrodę za uważne słuchanie każdy uczeń dostał słodką nagrodę.  

                                                                                                                     >>zobacz zdjęcia<<

Dzieciaki Sadzeniaki

W ramach realizacji innowacji pedagogicznej „Przyroda i ja” uczniowie klasy I b wraz z wychowawczynią Barbarą Kuklińską 19 października udali się do supermarketu Leroy Morlin. Pierwszoklasiści zostali zaproszeni na organizowane tam zajęcia pod nazwą – „Dzieciaki Sadzeniaki”. Uczniowie swoją wizytę rozpoczęli od miłego powitania przez pracowników i zwiedzania całego obiektu. Mieli możliwość zobaczenia pomieszczeń, do których przeciętny klient nie ma wstępu. Obejrzeli pomieszczenia wielu pracowników zatrudnionych na różnych stanowiskach. Uczniowie mieli okazję podziwiać pięknie oświetlony obiekt sklepu z tarasu. Jednak głównym celem wycieczki edukacyjnej były zajęcia praktyczne w części – ogród. Uczniowie zostali tam podzieleni na dwie grupy. Jedni otrzymali jednorazowe rękawiczki i samodzielnie sadzili otrzymane roślinki do doniczek. Rozpoczęli od ułożenia na dnie drenażu z kamyków, potem ziemi, następnie delikatnie wsadzili roślinkę, żeby nie uszkodzić korzeni. Na wierzchu można było ozdobić swoją sadzonkę białymi kamyczkami. Pozostałe dzieci w tym czasie wykonywały prace plastyczne pod tytułem „Kochamy przyrodę”. Pierwszoklasiści dowiedzieli się jakie znaczenie dla człowieka mają rośliny. Odpowiadały także na pytania o zalety posiadania w pomieszczeniach roślin ozdobnych. Dzieci wiedziały, że dzięki nim jest ładniej, przyjemniej no i łatwiej nam oddychać, bo wytwarzają tlen. Wszystkie posadzone własnoręcznie kwiatki dzieci otrzymały na własność. Obiecały pielęgnować swoje roślinki, dbając o ich odpowiednie podlewanie i nasłonecznienie. Wszyscy wracali do szkoły zachwyceni pobytem i wzbogaceni wiedzą o życiu i pielęgnacji roślin ozdobnych.  

                                                                                                                                                                                                                        B. Kuklińska

>>zobacz zdjęcia<<