„Literki w akcji” w klasie I c

W roku szkolnym 2024/2025 klasa I C zrealizowała międzynarodowy projekt edukacyjny „Literki w akcji”, którego celem było nowoczesne, aktywizujące i wielozmysłowe podejście do nauki alfabetu. Projekt skupiał się na zaangażowaniu uczniów w naukę liter poprzez różnorodne działania twórcze, sensoryczne i ruchowe.

Zrealizowane zadania projektowe:

  1. „Litera z darów lasu” – uczniowie tworzyli w grupach litery z jesiennych darów natury. Zadanie to rozwijało kreatywność i integrowało naukę alfabetu z edukacją przyrodniczą.
  2. „Zakręcona litera” – dzieci wypełniały plasteliną zakrętki od słoików, tworząc z nich mini tablice. Przy pomocy patyczków kosmetycznych zapisywały litery. Ćwiczenie to rozwijało motorykę małą oraz umiejętność sensorycznego rozpoznawania i zapisywania liter.
  3. „Literkowy sprint” – podczas gry ruchowej uczniowie losowali literki i biegli zapisać ich odpowiedniki na tablicy, zdobywając punkty dla zespołu. Zabawa połączyła naukę z ruchem i rywalizacją.
  4. „Literkowe memory” – dzieci przygotowały karteczki z małymi i wielkimi literami, a następnie grały w memory, starając się znaleźć pasujące pary. Gra rozwijała pamięć, spostrzegawczość i utrwalała znajomość alfabetu.
  5. „Magiczna litera” – uczniowie pisali litery białą kredką świecową, po czym malowali kartkę farbą, „odkrywając” ukrytą literę. Następnie tworzyli wyrazy zaczynające się od danej litery. Zadanie rozwijało kreatywność, umiejętności plastyczne i zapamiętywanie kształtów liter.
  6. „Literkowe stacje zadaniowe” – dzieci pracowały w zespołach, przemieszczając się między pięcioma stacjami, na których wykonywały różnorodne zadania związane z alfabetem: rozpoznawanie liter, układanie wyrazów i zdań, dopasowywanie obrazków do wyrazów czy budowanie liter z patyczków i puzzli. Praca rotacyjna pozwoliła na naukę poprzez różnorodne aktywności angażujące wiele zmysłów.

            Efekty realizacji projektu:

  • Postępy w nauce alfabetu – dzięki regularnym i różnorodnym działaniom oraz wielozmysłowemu podejściu uczniowie klasy I c osiągnęli znaczące postępy w znajomości liter – potrafią je rozpoznawać, nazywać, pisać i kojarzyć z odpowiednimi dźwiękami oraz budować wyrazy i zdania. Nastąpił również wyraźny rozwój umiejętności czytania i pisania.
  • Rozwój motoryki małej – zadania manualne znacznie poprawiły sprawność dłoni uczniów, co przełożyło się na estetykę pisma i większą swobodę w posługiwaniu się narzędziami piśmienniczymi.
  • Rozwijanie kompetencji społecznych – praca w parach i zespołach sprzyjała rozwojowi umiejętności współpracy, komunikacji, dzielenia obowiązków oraz rozwiązywania problemów. Wspólne działania zwiększyły poczucie przynależności do grupy i budowały pozytywne relacje.
  • Wzrost kreatywności i radości z nauki – projekt dostarczył wielu okazji do twórczego działania – dzieci chętnie brały udział w zajęciach, były zmotywowane i zaangażowane. Zwiększyło się ich poczucie sprawczości i wiarę we własne możliwości. Zajęcia były inspirujące i pozwalały łączyć naukę z zabawą.
  • Nauka przez ruch – zabawy ruchowe, takie jak sprint literowy czy stacje zadaniowe, przyczyniły się do szybszego i efektywniejszego przyswajania materiału. Zajęcia wspierały również rozwój koordynacji ruchowej oraz ogólną sprawność fizyczną.

            Projekt „Literki w akcji” zakończył się pełnym sukcesem, przynosząc widoczne i trwałe efekty edukacyjne oraz wychowawcze. Uczniowie nie tylko nauczyli się alfabetu, ale również polubili naukę jako twórczy i radosny proces. Realizacja projektu potwierdziła, że integracja edukacji językowej z aktywnością fizyczną, sensoryką i twórczymi działaniami znacząco wpłynęły na jakość nauczania i trwałość zdobywanych umiejętności. Wielozmysłowe podejście, zaangażowanie dzieci, nauka poprzez zabawę i współpraca w grupach stworzyły środowisko sprzyjające efektywnej i radosnej nauce. Projekt ten, pomógł uczniom utrwalić litery w angażujący i zabawowy sposób.

>>zobacz zdjęcia<<

 

                                                                                                                                 Monika Bęben