Szkolne Mistrzostwa w warcabach
W piątek 6 marca 2020 roku o godz. 13:00 w sali nr 3 w budynku przy ulicy Kujawskiej odbędą się Szkolne Mistrzostwa w warcabach. Zgłoszenia przyjmuje Pan Paweł Bęben lub Pan Mateusz Pazdej.
Ułatwienia dostępu
W piątek 6 marca 2020 roku o godz. 13:00 w sali nr 3 w budynku przy ulicy Kujawskiej odbędą się Szkolne Mistrzostwa w warcabach. Zgłoszenia przyjmuje Pan Paweł Bęben lub Pan Mateusz Pazdej.
21 lutego uczniowie naszej szkoły i zaproszeni goście z SP 2 i SP 12 wzięli udział w niesamowitych warsztatach chemicznych. Przez dwie godziny wykonywali szereg zaskakujących eksperymentów pod okiem szalonego pana Łukasza i pana Piotra z Centrum Chemii w Małej Skali z Torunia. Uczniowie przeprowadzili destylację zielonej mieszaniny, pojawiły się też kolorowe płomienie wykorzystywane przy identyfikacji jonów metali.Wszyscy byli zachwyceni tak niecodziennym spotkaniem z nauką, któremu towarzyszyły salwy śmiechu oraz solidna porcja wiedzy.
J.Blajchert
Uczniowie klasy 3c uczestniczyli w wyjątkowo ciekawych zajęciach w Powiatowej i Miejskiej Bibliotece Publicznej. Na wstępie, prowadząca zajęcia przedstawiła dzieciom dzieje książki, opowiedziała o kolejnych etapach jej powstawania, przybliżyła dzieciom zawód korektora książki i redaktora. Następnie zaprosiła uczniów do stworzenia własnej klasowej książki. Trzecioklasiści z zapałem przystąpili do pracy. Musieli wykazać się niezwykłą kreatywnością. Oprócz wykonania ilustracji do książki uczniowie musieli jeszcze tworzyć „na gorąco” strofy na dany temat. W efekcie stworzyli klasowe dzieło „Rany Julek! O tym jak my z 3c zostaliśmy poetami” na bazie oryginalnej książki Agnieszki Frączek „Rany Julek! O tym, jak Julian Tuwim został poetą”. Dumni artyści gotową pracę zabrali do swojej klasy i umieścili w widocznym dla wszystkich, można rzec, honorowym miejscu, tak aby przypominała im zawsze o tym, że w każdym z nas drzemie ukryty talent.
K. Kołodziej
Uczniowie klas I – III również w II okresie nauki szkolnej uczestniczą w zajęciach, których celem jest kształtowanie nawyków prawidłowego i świadomego żywienia. Wszystko to dzieje się w ramach Ogólnopolskiego Programu Edukacyjnego „Dobrze Jemy ze Szkołą na Widelcu”. W tym tygodniu dzieci zajmowały się zagadnieniem sezonowości w kuchni, czyli warzywami i owocami charakterystycznymi dla określonych pór roku.
Dzieci doskonale wiedzą, że warzywa i owoce należy jeść przez cały rok, każdego dnia. Oczywiście najlepiej jeść te, na które akurat jest sezon. Zdają sobie również sprawę z tego, że o świeże warzywa i owoce najtrudniej jest zimą. Jednak można sobie z tym poradzić, przygotowując przetwory lub mrożonki.
Właśnie podczas tych zajęć poznały zalety korzystania z mrożonek i przetworów poza sezonem, bowiem mrożone warzywa i owoce zachowują większość witamin i składników mineralnych. Dzieci opowiadały, jakie przetwory są robione w ich domach, jakie lubią najbardziej. Próbowały wyjaśnić, co można jeszcze zrobić, by jedzenie dłużej nadawało się do spożycia. Nie zabrakło oczywiście4 Marchwianowych ciekawostek, czyli ciekawych rzeczy o nietypowych sezonowych warzywach. Jednym z nich jest topinambur, czyli słonecznik bulwiasty – roślina z Ameryki Północnej, którą w Polsce uprawia się od ok.1730 roku. Jego jadalną częścią są bulwy, które mają słodki smak i wiele cennych właściwości. Topinambury można piec, gotować lub zrobić z nich pyszne puree.
W końcowej części zajęć dzieci pracując w grupach wykonały plakat- wyklejankę „Kalendarz warzyw i owoców sezonowych” z podziałem na pory roku lub miesiące.
M. Prus
21 lutego w ramach rozwijania kompetencji czytelniczych oraz rozpowszechniania czytelnictwa, klasa III a wzięła udział w zajęciach pod hasłem „ Lekturowanie na dywanie”. Do czytelni zaprosiliśmy pracownika szkoły panią Joannę Podgórską Kędziorę, która przeczytała dzieciom piękną baśń H. Ch. Andersena pt.: ,,Królowa śniegu”. Wysłuchanie tej ciekawej baśni, której akcja rozgrywa się w krainie zimna i lodu, i w której dobro wygrywa ze złem spowodowało, że trzecioklasiści wypowiadali się z przejęciem na temat lektury i postanowili również przeczytać kolejne baśnie H. Ch. Andersena.
L.Kozera
W ramach projektu udało nam się w ostatni czwartek przeprowadzić wywiad z p. Piotrem Tobołą. Jest to syn naszego bohatera. Pan Piotr jest prezesem dużej pilskiej firmy „Termotech”. Zaprosił nas na wywiad do siedziby swojej firmy. Od początku spotkania atmosfera była bardzo ciepła. Sam wywiad udało się przeprowadzić zgodnie z wcześniejszymi założeniami. Dowiedzieliśmy się potrzebnych do projektu informacji dotyczących rodziny i życia zawodowego p. Bogdana Toboły. Pan Piotr opisał swojego ojca jako bardzo pracowitego człowieka, wszechstronnie uzdolnionego i posiadającego wiele pasji. Dowiedzieliśmy się też, jak wiele sławnych pilskich obiektów istniejących do dziś powstało przy udziale naszego bohatera. Poza reportażem zebraliśmy też informacje potrzebne do drzewa genealogicznego rodziny, którą badamy. W kolejnym kroku rozpoczniemy tworzenie drzewa genealogicznego. Zaczniemy się przygotowywać do odnalezienia miejsca pochówku p. Bogdana i miejsc związanych z jego osobą na terenie naszego miasta.
19 lutego klasa 5 B uczestniczyła w zajęciach edukacyjnych z biologii w Nadleśnictwie Zdrojowa Góra. Pani leśniczy Anna Kałka zapoznała uczniów z wieloma gatunkami zwierząt i roślin chronionych, pokazała w jaki sposób las budzi się po zimie, nauczyła korzystania z klucza do rozpoznawania roślin. Uczestnicy zajęć obserwowali przyrodę przez mikroskopy w formacie 3D. Wycieczka zakończyła się przy ognisku, pieczeniem kiełbasek. Mimo nienajlepszej pogody wszyscy wracali bardzo zadowoleni z przyjemnie i pożytecznie spędzonego czasu.
J. Górski
W środę 19 lutego uczniowie klasy 4 a wraz z wychowawcą panią Mirosławą Zięcik wzięli udział w zajęciach z kodowania pod hasłem „Scottie Go”. Zajęcia odbyły się w Bibliotece Pedagogicznej, poprowadziła je pani Barbara Moskal, pracownica biblioteki. Sottie Go to innowacyjna gra skonstruowana na zasadzie połączenia tradycyjnych puzzli z nową technologią wykorzystującą aplikacje AR poprzez skanowanie za pomocą smartfonów, tabletów czy komputerów stacjonarnych wyposażonych w kamerkę. Wraz z dobrym kosmitą Scottiem, uczniowie klasy 4 a wędrowali po Europie i rozwiązywali kolejne zadania algorytmiczne o różnym stopniu trudności. Naukę zaczęli od podstawowych sekwencji jakimi są kroki, obroty czy chodzenie wstecz. W kolejnych poziomach przeszli do przenoszenia przedmiotów, wprowadzali pętle, warunki. Dzieci uczyły się jak napisać krótką i jasną instrukcję, a przy okazji kształciły liczne kompetencje np. matematyczne, czy komunikacyjne. Kształtowały również umiejętności w zakresie analitycznego i logicznego myślenia, rozumowania algorytmicznego, precyzyjnego prezentowania myśli czy pomysłów, właściwego planowania, rozwiązywania problemów, współpracy w grupie i pracy zespołowej. Zajęcia były bardzo ciekawe, z niecierpliwością czekamy na następne, które odbędą się w marcu.
M. Zięcik
We wtorkowe popołudnie 18 lutego w sali nr 3 członkowie szkolnego klubu debat oksfordzkich toczyli ożywiony dyskurs dotyczący wartości czytania. Z satysfakcją można było posłuchać ich argumentacji!Wszyscy uczestnicy bardzo angażowali się w debatę oraz z zapałem bronili swego stanowiska względem omawianych zagadnień.
Pod koniec spotkania nikt nie miał wątpliwości, że czytanie ma wszechstronny wpływ na człowieka i – przynajmniej wśród naszych uczniów – ma ono przyszłość!
M. Pazdej
W ramach realizacji innowacji pedagogicznej „Przyroda i ja” 17 lutego uczniowie klasy II b wraz z wychowawczynią Barbarą Kuklińską po raz kolejny udali się na wycieczkę edukacyjną do Nadleśnictwa Zdrojowa Góra. Prowadząca pani edukator A. Kałka opowiedziała uczniom o tym, jak zwierzęta radzą sobie zimą. Wszyscy z zainteresowaniem obejrzeli kolorowe ilustracje, wysłuchali ciekawostek z życia ptaków i ssaków oraz poznali ich życie w okresie zimowym. Podsumowaniem zajęć było wykonanie papierowych ptaszków, które ozdobią salę dydaktyczną. Na zakończenie wycieczki uczniowie piekli kiełbaski przy ognisku, a potem wzięły udział w zabawach integracyjnych na świeżym powietrzu. W założeniach innowacyjnych rozwijających zamiłowania i zainteresowania przyrodnicze wyjazd ten umożliwił uczniom bezpośredni kontakt z przyrodą, korzystanie z jej piękna w sposób świadomy i odpowiedzialny.
B. Kuklińska
Samorząd Uczniowski organizuje „Ligę Piłarzykową”. Startujemy w środę, 26 lutego 2020 roku o godz. 15:30 na szkolnym holu w budynku przy ulicy Kujawskiej. Chętne pary mogą zgłosić się do Pana Mateusza Pazdeja do wtorku, 25 lutego 2020 roku. Potrzebny jest dobry humor oraz piłeczki. 😉
M. Pazdej