Szkolna Liga Szachowa dla klas I – III

29 października odbył się drugi turniej z cyklu Szkolnej Ligi Szachowej w SP 5 dla klas I-III. W turnieju tym, uczestniczyło dziewięcioro zawodników. Turniej rozegrany został systemem kołowym. Pierwsze miejsce zajął Mateusz Szwemin, drugie miejsce Marcel Zawada, a trzecie Borys Wójcik. Pozostałe osoby, które wzięły udział w turnieju to: Zuzanna i Magdalena Szwedowicz, Katarzyna Kaja, Nikola Kwiatkowska, Aleksander Duljasz i Aleksandra Jachocka.

Wszystkim uczestnikom gratulujemy i życzymy sukcesów.

Paweł i Monika Bęben

Mistrz tabliczki mnożenia

W poniedziałek 28 października odbył się etap szkolny Miejskiego Konkursu Matematycznego „Mistrz Tabliczki Mnożenia”. W konkursie wzięło udział 13 uczniów z klas czwartych. Miło mi poinformować, że jego zwycięzcami zostali: Liliana Szklarek, Anna Majocha i Szymon Kończak z klasy 4 a oraz Olivier Wójcik z klasy 4 b. Będą oni reprezentować naszą szkołę na kolejnym etapie konkursu, który odbędzie się 5 grudnia w Szkole Podstawowej nr 6.

Wszystkim uczniom bardzo dziękuję za udział w konkursie, a laureatom życzę kolejnych sukcesów.

                                               Mirosława Zięcik 

>>zobacz zdjęcia<<   

Serce dla seniora

Uczniowie klasy II a rozpoczęli cykl spotkań z mieszkańcami pilskiego Domu Opieki Społecznej. Zajęcia odbyły się w ramach realizacji innowacji pedagogicznej z elementami Montessori. Na pierwszym spotkaniu podczas warsztatów wykonali gniotki terapeutyczne, które mają służyć usprawnianiu pracy rąk. Juniorzy wspólnie z Seniorami pracowali w wielkim skupieniu i z ogromnym zaangażowaniem. Efekt końcowy był najbardziej zadawalający i sprawił Seniorom wiele radości. Dzieci ułożyły wykonane prace w kształcie serca i dedykowały je wszystkim mieszkańcom. Był to bardzo miło i kreatywnie spędzony czas.

M.Woźniak

>>zobacz zdjęcia<<

 

Zapraszamy do biblioteki

W ramach aktywnych przerw biblioteka szkolna proponuje:

  • „czytające przerwy” – czytanie lub słuchanie na audiobookach wybranych fragmentów książek,
  • „wytęż umysł” – rozwiązywanie quizów, łamigłówek, sudoku, nanogramów
  • „niedźwiedzia spiżarenka” – poszukiwanie w bibliotece ukrytych smakołyków,
  • „środy w krainie pieczątkowców i kolorowych mandali”
  • „piątkowa strefa relaksu” – słuchanie muzyki relaksacyjnej, lektura indywidualna.

ZAPRASZAMY!

K.B.

Bajki-pomagajki

W piątek 25 października uczniowie klasy I b wzięli udział w kolejnym spotkaniu w bibliotece szkolnej z cyklu „Rozczytane pierwszaki”. Gościem pierwszoklasistów była pani Ewa Urbańska, mama jednej z uczennic, która przeczytała dzieciom bajkę „Telefony alarmowe” z książki pt. ” Bajkoterapia, czyli bajki – pomagajki dla małych i dużych”.

Pierwszoklasiści wysłuchali opowieści o Julce, która uratowała życie swojej mamie. Po lekturze mali słuchacze wypowiadali się na temat zachowania bohaterki opowiadania. Podawali przykłady sytuacji, które wymagają wezwania odpowiednich służb ratowniczych. Dzieci posiadają już niemałą wiedzę na ten temat. Warto jednak przy każdej nadarzającej się okazji przypominać numery alarmowe oraz ćwiczyć umiejętność przeprowadzenia rozmowy telefonicznej wzywającej pomoc. Wybrana książka jest warta polecenia. Młodzi czytelnicy mogą utożsamić się bohaterem, a także dowiedzieć się, jak zachować się w wielu ważnych sytuacjach. Rodzice znajdą w niej wskazówki i komentarze eksperta od bajkoterapii, które będą pomocą i inspiracją do rozmowy na trudne tematy takie jak inność, spotkanie z nieznajomym czy brak akceptacji przez grupę. Uczniowie za poświęcony im czas podziękowali pani Ewie brawami i laurką.

M. Prus

>>zobacz zdjęcia<<

Szkoła pamięta

W piątek 25 października uczniowie klasy VII B włączyli się w akcję Ministerstwa Edukacji Narodowej „Szkoła pamięta”. Akcja miała na celu zorganizowanie w placówkach edukacyjnych na terenie całego kraju działań upamiętniających ważne postaci oraz wydarzenia z historii naszego kraju. W jej ramach uczniowie klasy VII B odwiedzili i zgłębili historię następujących miejsc pamięci znajdujących się na Cmentarzu Komunalnym w Pile:

  1. Mogiłę mieszkańców Piły z epoki średniowiecza, którzy prawdopodobnie zginęli podczas najazdu krzyżackiego,
  2. Obelisk upamiętniający wszystkich zamęczonych i pomordowanych, którzy poświęcili wolność i życie za niepodległą Polskę i spoczywają w bezimiennych mogiłach w kraju i za granicami,
  3. Obeliski upamiętniające oficerów Wojska Polskiego zamordowanych w Katyniu i Charkowie oraz funkcjonariuszy Policji Państwowej zamordowanych w Miednoje.

M. Łożyński

>>zobacz zdjęcia<<

Lekturki spod chmurki

W ramach realizacji innowacji pedagogicznej pt. „Czytam z klasą lekturki spod chmurki”, a zarazem ogólnopolskiego projektu edukacyjnego wspierającego rozwój czytelnictwa, klasa II c zorganizowała dla przedszkolaków przedstawienie teatralne pt. „Na straganie” J. Brzechwy. Odbyło się ono 25 października w Oddziale Przedszkolnym Szkoły Podstawowej nr 5 im. Dzieci Polskich w Pile. Przygotowania do inscenizacji trwały od kilku tygodni. Mali aktorzy ćwiczyli bez wytchnienia swoje role, a rodzice przygotowali barwne stroje. Uczniowie zmierzyli się z tremą, by móc poczuć się przez chwilę jak prawdziwi aktorzy. Dzieciom tak bardzo spodobało się bycie aktorem, że odegrali również inscenizację w klasie I c. Wszyscy z zaciekawieniem oglądali scenki z życia warzyw, które miały uświadomić dzieciom ich ogromną rolę w naszej diecie. Przedstawienie wszystkim bardzo się podobało. Przedszkolaki podziękowały drugoklasistom za przedstawienie gromkimi brawami oraz cukierkami, a wychowawczyni wręczyła każdemu dziecku dyplom za udział w przedstawieniu. Niejako przy okazji tego dnia odbył się także konkurs na najpiękniejszy strój warzywa. Zwyciężyła Julia Bucholc przebrana się za marchewkę, II miejsce zdobyła Oliwia Breitenbach, która wystąpiła w roli szczypiorku, a na III miejscu znalazł się Szymon Mańkowski, który był kapustą. Było także miejsce IV i V, które kolejno zajęły Aleksandra Jachocka – cebula i Zosia Urbańska – seler. Wybór stroju był bardzo trudny. Wszyscy bardzo się starali, by jak najciekawiej przedstawić swoją postać.

M. Bęben

>>zobacz zdjęcia<<

Szkoła pamięta

W październiku nasza szkoła włączyła się w akcję Ministerstwa Edukacji Narodowej „Szkoła pamięta”. Celem tej inicjatywy jest zorganizowanie działań upamiętniających ważne postaci oraz wydarzenia. Kulminację tych aktywności zaplanowano na 25 października, ostatni piątek przed 1 listopada.

 

Festiwal kolorowych skarpetek

W piątek 25 października w „piątce” było bardzo wesoło, bowiem od samego rana odbywał się festiwal kolorowych skarpetek. Dzieci zaskoczyły swoją pomysłowością i kreatywnością. Prócz zwykłych kolorowych skarpetek nie do pary były skarpetki „podrasowane”. Tak więc spotkać można było skarpety z uszami, z pomponami, z frędzlami, skarpetki zwierzątka i skarpetki retro. Skarpetki pojawiały się nie tylko na stopach, ale też w butonierkach i jako kokardy we włosach. Kolor i pomysłowość są dzisiaj w modzie, więc wszyscy wyglądali trendy.

K.B.

>>zobacz zdjęcia<<

Słodko czyli kwaśno

W czwartek 24 października gościliśmy w szkole panie edukatorki organizacji „Nauka Jest Fajna!” z Bydgoszczy. Przeprowadziły one warsztaty dla uczniów klas II a, II b oraz III a pt. „ Słodko czyli kwaśno”. Zajęcia te odbyły się w ramach realizacji międzynarodowego programu edukacyjnego firmy Henkel – Świat Młodych Badaczy. Jego celem jest rozbudzenie w dzieciach zainteresowania światem nauki. Uczniowie uczestniczyli w interaktywnych i bardzo atrakcyjnych warsztatach, wykonywali nieskomplikowane eksperymenty badawcze i omawiali ich końcowe wyniki. Tematem badań było wykrywanie kwasów i ich zgubny wpływ na zęby. Uczniowie badali papierkami wskaźnikowymi stopień nasycenia kwasów w wodzie, coli, occie, soku z cytryny i kwasie mlekowym. Następnie swoje obserwacje zapisywali lub rysowali. Badali również zachowanie skorupki jajka pod wpływem działania kwasu. Część jajka pokywali pastą, a część nie. Wnioski były jednomyślne – należy systematyczne i dokładnie myć zęby pastą, która chroni płytkę przed próchnicą. Podczas tych zajęć uczniowie swoimi doświadczeniami tę tezę naukowo udowodnili. Zajęcia bardzo się podobały, uczniowie poczuli się prawdziwymi badaczami w laboratorium. Wszyscy mogli zobaczyć na czym polega praca naukowca, zrozumieć znaczenie nauki, pasji, by w przyszłości dokonywać właściwych wyborów w życiu zawodowym.

B. Kuklińska

>>zobacz zdjęcia<<

Dobrze jemy ze szkołą na widelcu

W czwartek 24 października uczniowie klas I – III wzięli udział w kolejnych zajęciach realizowanych w ramach Ogólnopolskiego Programu Edukacyjnego „Dobrze Jemy ze Szkołą na Widelcu”. Tym razem dzieci zajmowały się zagadnieniem „Skąd się bierze jedzenie?”.

         Uczniowie wypowiadali się na temat roślin występujących w różnych środowiskach. Próbowali ustalić, jakie części roślin można w nich wyróżnić. Omawiając schemat krzewu pomidora wyjaśniali, jakie funkcje pełnią poszczególne części roślin. Na zajęciach dowiedzieli się, że w zależności od rośliny możemy spożywać różne jej części. Ponadto dzieci zdobyły informacje, na co należy zwracać uwagę robiąc zakupy, czyli po jakie wartościowe produkty powinniśmy sięgać. Poza tym wspólnie tworzyli listę najważniejszych zasad, jakich należy przestrzegać przy stole.    

         Po takiej „porcji” wiedzy teoretycznej dzieci realizowały różne zadania praktyczne. Między innymi wysiewały rzeżuchę, cebulkę, komponowały menu, przygotowywały swoje propozycje pysznego i wartościowego dania, a także wybrały się na wycieczkę do pobliskiego sklepu.

M. Prus

>>zobacz zdjęcia<<

Czytanie nie musi być nudne

Klasa I c wzięła udział w Ogólnopolskim Konkursie Edukacyjnym „Szkolne Przygody Gangu Słodziaków”. Celem konkursu jest budowanie nawyku codziennego czytania wśród uczniów. Aby to wypracować, każde dziecko otrzymało album, w którym za każdy dzień głośnego czytania otrzymywało naklejkę ze Słodziakami. Wszystko musiało być udokumentowane podpisem rodzica. Na jednej z lekcji gościła w klasie mama Helenki, która czytając opowiadanie „Wielki Koncert” wprowadziła dzieci w iście koncertowy klimat. Podczas czytanego tekstu pierwszaki wysłuchały utworu, który Helenka zagrała na skrzypcach. Potem dzieci posłuchały kilku piosenek w wykonaniu pani Agnieszki. Razem nauczyli się śpiewać piosenki „Ekosłodziaki” oraz wykonali ekologiczne instrumenty, które później wykorzystali do wspólnego występu. Dziękujemy p. Agnieszce za przygotowanie tak ciekawych zajęć i pokazanie, że czytanie nie musi być nudne.

A. Skrypak-Schiller

>>zobacz zdjęcia<<

Eko pierwszaki

Poznając przygody „Gangu Słodziaków” uczniowie klasy I c wykonali Magiczne Drzewo z recyklingu. Samodzielnie przygotowali elementy drzewa, jesienne liście z kolorowych nakrętek, ptaki z rolek po papierze, resztek bibuły i kolorowego papieru oraz pień z plastikowych butelek. Przynosząc dary jesieni przygotowali miejsce pod drzewem dla Słodziaków. Przy pracy dzieci przypomniały sobie i utrwaliły jak być EKO.

A. Skrypak-Schiller

>>zobacz zdjęcia<<

Pasja, profesja, powołanie

Klasa 8 a wraz z wychowawcą w ramach zajęć z doradztwa zawodowego udała się do jednej z instytucji rynku pracy w Pile, która znajduje się niedaleko naszej szkoły przy ul. Kujawskiej.

W tym tygodniu obchodzony jest Ogólnopolski Tydzień Kariery 2019 „Pasja, profesja, powołanie”. W związku z powyższym klasa uczestniczyła w spotkaniu ze specjalistą do spraw rozwoju zawodowego panią M. Mazanowską. Uczniowie szczegółowo poznali zakres działania Centrum Edukacji Pracy w Pile. W budynku działa również Młodzieżowe Biuro Pracy, które oferuje pomoc młodzieży w znalezieniu pracy w wakacje, a także w weekendy oraz Biuro Doradców Zawodowych. Zakres działania instytucji jest naprawdę szeroki. Każdy kto jeszcze nie ma sprecyzowanych celów życiowych i nie wie jaki zawód wybrać w przyszłości jest tam mile widziany. Doradcy zawsze służą pomocą, doradzą i pomogą wybrać zawód spośród 2000 zawodów jakie obecnie są na rynku pracy.

Część uczniów klasy już zapowiada, że sami wrócą do doradców po fachową pomoc specjalistów rynku pracy.

M. Witkowska

>>zobacz zdjęcia<<

Biologiczne zmagania

W środę 23 października odbył się szkolny etap Wojewódzkiego Konkursu Biologicznego organizowanego przez Kuratorium Oświaty. Wzięły w nim udział cztery uczennice. Oto wyniki:

  1. Uczennica o kodzie 08 – 8 pkt.
  2. Uczennica o kodzie 09 –  7 pkt.
  3. Uczennica o kodzie 10 – 7 pkt.
  4. Uczennica o kodzie 11 – 8 pkt.

Dziękuję za udział w konkursie. Niestety, nikt nie zakwalifikował się do kolejnego etapu.

M. Orlińska

Ekologiczne pierwszaki

23 października uczniowie klasy I a uczestniczyli w warsztatach ekologicznych, które poprowadził przedstawiciel oczyszczalni ścieków w Pile. Dzieci dowiedziały się, jak i dlaczego trzeba oszczędzać wodę. Pan Bartosz Bober powiedział uczniom również co to jest kompost i do czego jest wykorzystywany. Pierwszaki zrozumiały, że obrońca przyrody powinien segregować śmieci. Uczniowie otrzymali książeczki edukacyjne pt. „Ty też możesz zostać Eko-bohaterem” oraz doniczkę, ziemię i ziarna do samodzielnego posadzenia. Spotkanie uświadomiło uczniom, że w trosce o naszą planetę – Ziemię, każdy z nas powinien stać się Eko – bohaterem.     

M. Sadowska 

>>zobacz zdjęcia<<

Moje prawa-ważna sprawa

W ramach realizacji projektu edukacyjnego „Moje prawa – ważna sprawa” uczniowie klasy II b po raz kolejny spotkali się w bibliotece szkolnej, aby poznać następne prawa przysługujące dzieciom. Tym razem wysłuchały opowiadania Anny Onichimowskiej „Prawo do życia bez przemocy, czyli o fasolce, szaliku i pryszczatym”. Dzieciom czytała mama jednego z uczniów pani Paulina Podwysocka. Potem rozgorzała dyskusja na temat postaw bohaterów przedstawionych w książce. Uczniowie próbowali stworzyć definicję przemocy i określić co możemy za nią uznać.  Wszyscy zgodnie stwierdzili, że przemoc nigdy nie jest dobrym sposobem na rozwiązywanie problemów.

K.B.

>>zobacz zdjęcia<<

Pieniądze bez tabu

We wtorek 22 października uczniowie klasy I a i I b rozpoczęli zajęcia akademickie. Tak, to nie pomyłka. W tym dniu dzieci wzięły udział w zajęciach realizowanych w ramach projektu pt. „Akademia Finansów dla dzieci – Pieniądze bez tabu”. To przedsięwzięcie jest przygotowane przez Stowarzyszenie Matki Wariatki, którego celem jest propagowanie edukacji finansowej dzieci poprzez udział w zajęciach warsztatowych i publikacje w tym zakresie. W ujęciu długofalowym projekt realizuje cel popularyzacji wiedzy na temat pieniądza oraz umożliwia rozwijanie u dzieci umiejętności związanych z funkcjonowaniem w rzeczywistości finansowej, w tym zwraca szczególną uwagę na humanistyczny wymiar procesów finansowych poprzez działania charytatywne. Należy również dodać, że projekt jest realizowany z Narodowym Bankiem Polskim w ramach programu edukacji ekonomicznej. Dla dzieci klas I – III zostały przygotowane 3 osobne spotkania, po 45 minut każde pod hasłem „Finanse na co dzień”.

Podczas pierwszych warsztatowych zajęć pierwszoklasiści podawali skojarzenia związane ze słowem „pieniądze”. Poszerzyły swoje słownictwo dotyczące pieniędzy. Dowiedziały się co to jest awers, rewers, nominał, banknot, moneta. Porównywały pieniądze prawdziwe z „fałszywymi” i znajdowały różnice między nimi. Wypowiadały się również na temat znaczenia określenia „władca pieniędzy”. Ponadto projektowały banknot o wartości nominalnej 1000 złotych. Zajęcia przeprowadziła pani Anna Chandoszko, wieloletni bankowiec z doświadczeniem trenerskim. Dzieci aktywnie uczestniczyły w zajęciach. Chętnie wypowiadały się i co niezwykle ważne, wykazały się sporą wiedzą na temat pieniędzy. Prowadząca zajęcia pochwaliła pierwszoklasistów za ciekawe projekty banknotu 1000 zł. Kolejne spotkania w ramach tego projektu odbędą się w listopadzie.

M. Prus, M. Sadowska

Prehistoryczni artyści

Podczas ostatnich lekcji plastyki uczniowie klas czwartych mogli poczuć się jak prehistoryczni twórcy zastępując kamienne sklepienie jaskini – kamykiem z ogródka:)Uczniowie przedstawili na kamieniach malunki zwierząt – bizonów i koni oraz odciski dłoni. Posługiwali się cienkimi pędzelkami stosując gruby kontur i kolory ziemi. Poniżej prezentuję kilka prac.

A. Świderska

>>zobacz zdjęcia<<

Szkolny Klub Małego Patrioty

Rozpocznij wspaniałą przygodę!

Co miesiąc poznawaj ciekawostki, o których nie miałeś pojęcia! Odkrywaj swoją OJCZYZNĘ – jej symbole, bohaterskie czyny oraz wartościowe postaci z dziedziny nauki, kultury i historii.

Poczuj radość z bycia Polakiem!

Czytaj informacje Klubu Małego Patrioty!

Pamiętaj:

Jesteś patriotą na co dzień, nie od święta.

R. Badziąg

Pierwszaki w Miasteczku Ruchu Drogowego

W czwartek 19 października uczniowie klasy I a i I b z wychowawcami wybrali się na wycieczkę do Miasteczka Ruchu Drogowego. Tam na dzieci oczekiwał już pracownik Straży Miejskiej pan Jarosław Oźmina, który poprowadził zajęcia edukacyjne na temat bezpieczeństwa w ruchu drogowym.

     Na początku spotkania dzieci utrwalały numery alarmowe oraz odgrywały scenki przeprowadzenia rozmowy telefonicznej dotyczącej wezwania pomocy medycznej. Należy podkreślić, że spora grupa pierwszoklasistów świetnie poradziła sobie z tym zadaniem. Następnie prowadzący posługując się planszą przedstawiającą pojazdy uprzywilejowane wspólnie z dziećmi omówił sytuacje, w których należy zawiadomić odpowiednie służy ratownicze. Kolejna część zajęć dotyczyła znaków drogowych. Dzieci wykazały się w tej dziedzinie sporą wiedzą. Potrafiły wskazać te znaki, które powinien znać pieszy.

     Zajęcia zakończyły się praktycznymi ćwiczeniami w przechodzeniu przez jezdnię z uwzględnieniem 5 zasad przekraczania jezdni oraz poruszania się po drodze bez chodnika. Podczas podsumowania zajęć pierwszoklasiści otrzymali książeczkę – kolorowankę ze znakami drogowymi oraz pojazdami uprzywilejowanymi. Z pewnością udział w tego typu zajęciach był znakomitą okazją do utrwalenia pierwszych przepisów ruchu drogowego.

M. Prus

>>zobacz zdjęcia<<

Ratownicy z III c

18 października uczniowie z klasy 3 c pod kierunkiem pana Macieja Jaworskiego przeszli niecodzienną lekcję udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej. Zaproszony gość w jasny sposób przedstawił dzieciom działania ratujące życie. Uczniowie dowiedzieli się w sposób teoretyczny i praktyczny jak rozpoznać, czy doszło do utraty przytomności. Następnie nauczyli się udrażniania dróg oddechowych oraz wykonywania resuscytacji krążeniowo – oddechowej. Uczniowie trenowali pod okiem ratownika w trzyosobowych zespołach na specjalnym fantomie przeznaczonym do tego rodzaju ćwiczeń. Na zakończenie pan Maciej przypomniał dzieciom prawidłowe ułożenie poszkodowanego w pozycji bocznej bezpiecznej. Młodzi ratownicy dumnie prezentowali swoje umiejętności zdobyte pod okiem mistrza!

K. Kołodziej

>>zobacz zdjęcia<<

Drugoklasiści poznają zawody

Uczniowie klasy II a odwiedzili firmę rodzinną Państwa Jaworowskich Bosch Service „Merc” Jaworowscy, która zajmuje się naprawą samochodów. Uczniów powitała Pani Elżbieta Jaworowska, mama jednego z uczniów, która przybliżyła dzieciom historię powstania firmy. Po miłym powitaniu drugoklasiści zostali zaproszeni do zwiedzania. Pierwszym miejscem, które zobaczyli było Biuro Obsługi Klienta, gdzie o swojej pracy opowiadali pani Barbara i pan Tomasz. To oni wystawiają zlecenia na naprawę aut, wystawiają faktury, rachunki i umawiają klientów na wizyty. Kolejnym punktem, które szczególnie zachwyciło chłopców, było zwiedzanie ogromnych hal, gdzie znajdowały się podnośniki i kanały, na których głównie naprawia się auta osobowe. Uczniowie przyglądali się naprawie Mercedesa – ML, a pan mechanik opowiadał o usterce. Dzieci zadawały też pytania, na które uzyskały wyczerpujące odpowiedzi. Na kolejnej hali uczniowie zobaczyli bardzo długie kanały, na których naprawia się auta dostawcze i autokary. Zwiedzili też miejsce naprawy silników. Dzieci mogły wejść na zaplecze sklepu i zapoznać się z pracą sprzedawcy. Panowie udzielali wyczerpujących informacji na temat części różnych marek aut. Pod koniec zwiedzania firmy odbył się mini konkurs, po którym wszyscy zostali nagrodzeni słodyczami i upominkami. Całość dopełniła wspaniała chwila zabawy w jesiennym przepięknym ogrodzie oraz wizyta u wyjątkowo uroczych psiaków: Klifa, Carmen i Cywila.Dzieci wracały szczęśliwe i podekscytowane, a w drodze powrotnej opowiadały o swoich wrażeniach.

Zwieńczeniem wycieczki edukacyjnej do firmy Bosch Service „Mercedes” Jaworowscy był klasowy konkurs plastyczno – techniczy. Dzieci wykonały bardzo ładne, pomysłowe a przede wszystkim związane z tematyką wycieczki prace. To uczniowie decydowali i tajnie głosowali na zwycięzców. Nagrody ufundowali Państwo Jaworowscy. Pierwsze miejsce zajął Oskar Chara, drugie Alicja Anioł, a trzecie Adam Łaniecki, Na czwartym miejscu znalazła się  Julia Majocha. Gratulujemy!

M. Woźniak

>>zobacz zdjęcia<<

Bańki mydlane i fizyka

18 października na lekcji fizyki klasa 7 c badała napięcie powierzchniowe wody. Zadaniem uczniów było samodzielne wykonanie przyrządu do robienia baniek mydlanych. Dowiedzieli się co to są i jak działają siły przylegania, i że dzięki rozciagliwej powłoce wody mogli puszczać bańki mydlane. Kolejnym zadaniem było sprawdzenie naprężenia nitki po przebiciu błony.  Uczniowie wykazali się dużym sprytem, kreatywnością, a nowe treści z lekcji na długo zostaną zapamiętane. 

I. Manikowska

>>zobacz zdjęcia<<

Jesienne inspiracje

W ramach realizacji innowacji pedagogicznej „Przyroda i ja” uczniowie klasy II b wraz z wychowawczynią B. Kuklińską udali się na pilską wyspę. Wykorzystując piękną jesienną aurę drugoklasiści zbierali bukiety kolorowych liści. Były wśród nich najbardziej znane liście klonu, lipy, dębu i wielu innych. Po powrocie do szkoły uczniowie zasuszyli i wyprostowali liście w książkach. Kolejnym etapem były prace plastyczno – techniczne z wykorzystaniem zebranych darów jesieni. Mali artyści pracowali wytrwale pokonując po drodze wiele trudności jak przyklejanie, obcinanie, łączenie liści z farbą. W efekcie powstały jeżyki, wiewiórki, ludziki i drzewa. Przedstawiono je w holu szkoły pod wspólnym hasłem „Jesienne inspiracje”. Następnie drugoklasiści w grupach opisywali jeden z wybranych liści. Opisy po odczytaniu znalazły się w zeszytach. Zajęcia w plenerze pozwoliły uczniom zrozumieć, że piękna złota jesień potrafi nam dostarczyć wielu przyjemności. Przyroda to nie tylko świeże powietrze i spacery. Przyrodę można również wykorzystać w pracach artystycznych, a jej piękno bywa inspiracją dla wielu artystów. Uczniowie po wycieczce rozwinęli swoje umiejętności przyrodnicze, plastyczne i polonistyczne.      

B. Kuklińska

>>zobacz zdjęcia<<

Konstruktorzy z III a

18 października w ramach zajęć rozwijających zainteresowania uczniowie klasy III a poznali tajniki konstruowania pojazdów ich dzieciństwa. Dzięki pomocy taty ucznia z klasy pana Wiktora i jego kolegi pana Radosława, którzy udostępnili dzieciom wszystkie elementy niezbędne do zbudowania hulajnogi, rowerka i go – karta, zajęcia przebiegały bardzo ciekawie i pracowicie. Dzieci podzielone na grupy pod opieką gości, doskonale radziły sobie w składaniu pojazdów. Całej pracy towarzyszyły niesamowite emocje, ale również skupienie i zaangażowanie, ponieważ budowanie odbywało się od najmniejszych elementów i dokładnego czytania instrukcji. W ten sposób powstały pojazdy, które przyszli konstruktorzy wypróbowali na boisku szkolnym. Była to niesamowita zabawa. Dzięki tym wspaniałym zajęciom uczniowie klasy trzeciej poznali tajniki pracy konstruktora.

L. Kozera

>>zobacz zdjęcia<<

Szkolny Klub Debat Oksfordzkich

W piątek 18 października Szkolny Klub Debat Oksfordzkich udał się do Zespołu Szkół im. Stanisława Staszica w Pile, aby wziąć udział w warsztatach pięknego mówienia oraz debacie oksfordzkiej wraz ze starszymi kolegami i koleżankami z liceum, którzy są aktualnymi Mistrzami Powiatu Pilskiego. Po oficjalnej debacie odbyło się również nieformalne spotkanie klubu. Nasze zajęcia odbywają się w każdy wtorek w godz. 15:30 -17:00 w sali nr 3. Zapraszamy serdecznie! Mamy jeszcze wiele ciekawych pomysłów!

M. Pazdej

>>zobacz zdjęcia<<

Lekcja z doradcą

Klasy 8 po skończeniu edukacji w szkole podstawowej staną przed trudnym życiowym wyborem, Którą ze szkół średnich wybrać? Dlatego podczas ostatniej lekcji z wychowawcą klasa 8 a gościła doradców zawodowych z Centrum Wsparcia Rzemiosła, Kształcenia Dualnego i Zawodowego w Pile. Podczas spotkania uczniowie uczestniczyli w mini wykładzie na temat zawodów oraz zapotrzebowania na rynku pracy. Prowadzący zwrócili uwagę na bardzo ważną rzecz, że obecnie jest zbyt wiele osób z wykształceniem ogólnym, a wciąż mało jest osób z wykształceniem praktycznym. Następnie uczniowie rozwiązywali test badania predyspozycji zawodowych, co już dało uczniom pewien obraz ich własnych umiejętności. Na koniec dowiedzieli się gdzie i jak można zasięgnąć informacji o rynku pracy.

Mamy nadzieję, że to spotkanie choć w części pomoże ukierunkować uczniom ich życiowe wybory.

M. Witkowska

>>zobacz zdjęcia<<